-->

3.11.06

Windows a Linux. Kompatibilní!

Nepřehlédněte tuto zásadní zprávu:
Otevřený software Linux od americké společnosti Novell má být kompatibilní se svým konkurentem, operačním systémem Windows od Microsoftu. Společnosti se na tom dohodly ve čtvrtek. Pro Microsoft je to tento týden, po dohodě s firmou Zend, již druhá aliance se společností nabízející software v rámci otevřené platformy, předtím se přitom firma Billa Gatese snažila tyto konkurenty odstraňovat z cesty.

"Uznáváme, že otevřený software hraje v našem odvětví důležitou roli a že tu už zůstane," řekl hlavní právník Microsoftu Brad Smith. Microsoft v rámci dohody se svým někdejším velkým konkurentem zajistí podporu a technologii, která dovede oba systémy ke vzájemné kompatibilitě. Firma také souhlasila s tím, že nebude vůči zákazníkům operačního systému Suse Linux od Novellu uplatňovat své patentové nároky.
Zdroj: http://ihned.cz

2.11.06

Článek: Nová wiki-encyklopedie bude se zárukou

Nová encyklopedie, zdarma dostupná každému uživateli internetu a přitom s ověřenými informacemi, zahájila zkušební provoz.

Projekt připomíná proslulou internetovou encyklopedii Wikipedia, avšak má se od ní podstatně lišit přístupem.

Zatímco ve Wikipedii může heslo napsat a upravit prakticky úplně kdokoli, v novém projektu budou mít psaní hesel povoleno jen autoři registrovaní pod skutečným jménem (ne pod pseudonymem) a dohled nad konečnou verzí informací budou mít uznaní odborníci. Měla by se tak výrazně zvýšit důvěryhodnost zveřejněných dat.

Nový projekt nese název Citizendium, čili "občanská příručka" a u jeho zrodu stojí Larry Sanger, který byl ostatně i jedním ze zakladatelů Wikipedie. Později však odešel a stal se jejím kritikem.

Zajímavost Apple v Anglii druhý

Apple se stal díky silnému prodeji MacBooků dodavatelem číslo 2 na školním trhu v Anglii. Předběhl i společnost Dell, kterou odsunul na třetí místo. Apple má podle agentury Gartner 14,7% na celkovém trhu počítačů ve školství (mimo serverového trhu).

Na prvním místě je stále společnost Research Machines s 34,9%, druhé místo patří Apple Computers se 14,7% následuje Dell s 14,1%. Čtvrté místo patří společnosti HP s pouhými 7,7%.

Zdroj: http://appleinsider.com

1.11.06

Článek: Gordický uzel školství

Nad aktuálními otázkami školství a vzdělávání v ČR se v Ekonomu 
zabývá Ladislav Šafránek:
Největším bohatstvím společnosti je vzdělaný člověk. Otázkou je, jak s tímto kapitálem hospodaříme, jaké podmínky pro růst vzdělanosti vytváříme. Jde o dvě základní linie: o individuální investici člověka, odrážející míru jeho odpovědnosti za vlastní budoucnost, a o investici společnosti, vyjadřující strukturu jejích potřeb a společenské poptávky. V obou liniích prokazatelně, i když pro veřejnost více či méně utajovaně výrazně zaostáváme za potřebami 21. století.

Za jednu z rozhodujících příčin pokládám absurdní konkordát recidivy socialistického paternalismu (konservace bezplatného vysokoškolského studia byrokratickou redistribucí prostředků společnosti ve prospěch menšiny), a bezkoncepčního, téměř absolutního liberalismu (akcentace svobody volby a možnosti obsahově i časově neomezeného studia). Důsledkem je, že část populace získává pro další život mimořádnou rentu v podobě výrazně vyššího materiálního i sociálního statusu bez individuální ekonomické participace. Za druhé rostoucí plýtvání společenskými prostředky nadprůměrně vysokým podílem těch, kteří vysokoškolský diplom nezískají (trojnásobek proti Finsku). Za třetí jde o "nadprodukci" nedovzdělaných "manažerů", ekonomů a právníků, absolventů "mediálních věd" apod. při kriticky rostoucím nedostatku vysoce kvalifikovaných inženýrsko-technických kádrů.

...

Forem může být řada. Jako efektivní se jeví diferencované "odložené školné", splatné absolventem procentem z nadprůměrných příjmů. Při doplnění nízko úročitelnými půjčkami a promyšlenou komerční spoluprací vysokých škol s firmami s aktivním podílem studentů, by nenarušovalo sociální kohezi, naopak. Výrazně by se zvýšila uvážlivost při výběru studijních oborů, zájem o obory s přímou vazbou na budoucí pracovní uplatnění i odpovědné finanční chování po dobu studia.
Celý článek najdete zde.